Tabii güzellikleri ile sarhoş fail kanyondan ilk kez geçildi: Avantür tutkunları amacıyla rota belirlendi

Doğal güzellikleri ile mest fail kanyondan ilk kez geçildi: Macera tutkunları üzere rota belirlendi

Üniversite öğrencileri keşfetti, güzelliği ile sarhoş fail kanyonda tarihi bakaya ortaya çıktı

KASTAMONU – Kastamonu’bile Vesile ilçesinde kâin Saltuklu Kanyonuna irfan turu düzenleyen Öğretim Yardımcısı Hikmet Haberal ve üniversite öğrencileri, doğal güzellikleri ile mest eden kanyondan ilk kez intikal yaptı. Kanyonda çok sayıda tarihi kalıntının olduğu belirlendi.

Kastamonu’nun Şalter ilçesine vabeste İğdir köyünde tabii güzellikleri ile büyüleyen Saltuklu kanyonunda, tarihi yaşam kalıntılarının olduğu ortaya bundan sonra. Şimdiye büyüklüğünde değme inceleme yapılmadığı öğrenilen Saltuklu kanyonunda, Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Yardımcısı Bilgelik Haberal ve öğrenciler aracılığıyla irfan geçişi yapıldı. Havza halkı marifetiyle ‘saklı cennet’ ve ‘Cibiş Kanyonu’ olarak birlikte adlandırılan Saltuklu Kanyonunun bilinmez kalmış güzelliklerini ortaya fark etmek için çevrimli eğitmenler ve sporcularla gelişigüzel öğrencilerle kanyondan geçiş yapıldı. 3 saatlik dayanıklı aynı yolculukla geçilebilen kanyonda tarihi dönemlere ilgilendiren yaşam kalıntılarının olduğu ortaya imdi.

Aynı zamanda kanyon bölgesinde rota çalışması da fail Haberal, tarihi hayat kalıntılarının olduğu bölgenin turizme kazandırılması ve esirgeme altına alınması üzere iş başlatıldığını söyledi. Ormancılık ve Beğeni Turizmi alanında ihtisaslaşma çalışmaları yürüteç Kastamonu Üniversitesinin bu alanda çalışmalarına başladığını söyleyen Haberal, Saltuklu Kanyonunu turizme kazandırılması noktasında girişimlerde bulunduklarını kaydetti.

“İhtisas projesi çerçevesinde rota belirleyerek Saltuklu kanyonunu ilk kez geçtik”

Kastamonu’nun Çevirgeç ilçesine mecbur İğdir köyünde tıpkı kanyon olduğunu ve bu kanyonun şimdiye kadar on paralık geçilmediğini öğrendiğini tamlayan Öğretim Yardımcısı Bilgi Haberal, “Kastamonu ili Miftah ilçesinde İğdir köyünde ayrımsız kanyon var. Çarkıt adıyla ‘Cibiş’ diye biliniyor. Saltuklu köyü ile Oycalı köyü beyninde, iki köyün ortak sınırında olan aynı dar boğaz. Biz bu kanyonu hedeflerim ortada gezerken bu kanyonu planlamıştık. İçerisinde talih, kermen duvarlarının, Osmanlı mezarlarının olduğu, içerisinde mağaraların, iki lime nazik değirmenin, iki köyü birbirine bağlayan tarihi bir kervan yolunun, iki köyün kültürler arası iletişimini sağlayıcı tarihi bir köprünün, cins cins bitkilerin bulunduğu aynı kanyondur. Burası tarihi tıpkısı havza. Bizler üstelik ‘bu bölgeyi zahir tanıtırız’ derken ben, bu kanyonda ilk aynı yüzme etkinliği düzenledim. Arkası Sıra alanda öğrencilerimizi gezdirdik. Henüz bilahare bu kanyonun hiç geçilmediğini öğrendim. Çevirici Barajının ast tarafındaki girişinden İğdir köyüne bakam tarafta aynı akmaz bulunuyor. Bizler üstelik buradan kanyonu geçmeyi düşündük. Makul kol ve ekipmanlarla, üniversitenin belirlediği his projesi çerçevesinde rota belirleyerek Saltuklu kanyonunu geçtik” dedi.

“Kanyonu üç saatlik kavi ve kaçınmak mahmul anlarla geçebildik”

Saltuklu kanyonunu üç saatlik dayanabilen ve çekinmek komple anlarla adrenali erdemli şekilde geçtiklerine meni eden Haberal, “Arkadaşlarımızla beraber 3 saatlik çokça iyice ve mukavemetli, heyecanlı adrenalini erdemli kaçınmak komple anların yaşanıldığı emniyetsiz bir kanyon geçişi yaptık. İnanılmaz yetişkin görsellikler ve güzellikler elde ettik. Yüce manzaralar kaydettik. Saltuklu Kanyonu ilk defa bizim macera rotalamamız çerçevesinde geçilmiş oldu” diye niteleyerek konuştu.

“Tarihi kalıntılarında bulunduğu Saltuklu Kanyonunun turizmi kazandırılması amacıyla iş başlattık”

Tarihi dirim kalıntılarının üstelik bulunduğu Saltuklu kanyonunun hem turizme kazandırılmasında hem bile gelecek nesillere aktarılması gerektiğini kaydeden Haberal, “Saltuklu Kanyonu ile ait Tabiat Siper ve Milli Parklar İl Müdürlüğü ile görüştük. Bu bölgenin gusto anıtı ya üstelik beğeni parkı şeklinde ilan edilerek koruma altına alınmasını öneri ettim. Zira iki köyün ortada mevcut kanyonun arz ensiz yerinden evet asma güreşçi köprüsü evet bile seyir terası, içki teras olmayabilir, doğanın dokusuna makul ahşap teras şeklinde buranın teras haline getirilip buraya insanları çekerek bu nazirsiz doğa harikasını müşahede fırsatı sunulabilir. Tam ayrımsız kültürün yaşatıldığı bu yerde örf adetlerimiz, dini değerlerimiz ve tabiat değerlerimiz var, mağaralar, değirmenler, kaleler var, aradığınız her şeyi buradan bulabiliyorsunuz. Amacımız bu değerleri keyiflendirmek, bunları ati nesillere aktarma etmek, namevcut olmasına asla izin vermiyoruz, sürmek için topluluk çıkıyoruz” ifadelerini kullandı.

“Şehri gezip tanıdıkça keşfetmiş olduk”

Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi 2. dershane öğrencisi Ahmet Irade Eldemir ise dar boğaz karşısında hayran kaldıklarını belirterek, ” İstanbul’dan geliyorum Kastamonu Üniversitesine. Kastamonu, geçmiş başlarda bana gereksiz tıpkısı kent adına geliyordu. İlk baktığımız zamanlarda bir husus görünmüyordu. Hocalarımızla gelişigüzel şehri gezip tanıdıkça doğal güzellilerini, tarihi bölgelerini gördük ve keşfetmiş olduk. Iyi olsun Bilgi hocamız bizleri, şehrin birçok namına getirdi ve gezdirdi. Hocamızla bu arada saha çalışmalarına gittik, arazilere çıktık, dağlarda çekimler yaptık. Bu görüntüleri gerekli yerlere göndererek, Kastamonu için lüzumlu kazanımlar yapmaya yardımda bulunduk” dedi.